8 tips mot finnar som fungerar

Det finns enkla saker du kan göra för att minska mängden finnar. Här får du 8 tips mot finnar som fungerar och kan göra stor skillnad. Tips nummer 1 och 6 är särskilt viktiga.

Tips 1 – Överansträng inte huden

Överansträngd hud

Ett av det vanligaste misstagen som personer med finnar eller pormaskar gör är att överanstränga huden.

Det är lätt att tro att man får bättre resultat ju oftare man tvättar ansiktet eller smörjer på finnmedel men det är helt fel. Huden är känslig och ifall man tvättar för ofta eller med för starka produkter eller använder finnmedel för mycket så överbelastas huden. Resultatet är att man får sämre hy än man skulle haft om man bara låtit den vara.

Att man överanstränger huden är jättevanligt. Om du har finnar eller pormaskar är det stor chans att du överanstränger din hud. Dina finnar eller pormaskar kommer kanske inte att försvinna helt om du slutar överanstränga huden men de kommer troligtvis att minska i antal och du slipper röd hy.

Här är lite tips för att undvika att huden överansträngs:

  • Tvätta inte huden för ofta. Högst två gånger per dag.
  • Undvik starka produkter. Till exempel starka tvålar eller finnmedel.
  • Undvik att röra huden. Varje gång du petar eller klämmer så irriterar du huden.
  • Om huden är röd, öm, svider eller kliar så låt den vara ifred och använd bara återfuktande produkter. Tvätta helst inte det området förrän det blivit bättre.
  • Undvik smink på huden (t.ex. underlagskräm eller puder).
  • Undvik hudvårdsprodukter med mineraloljor. Några ämnen att undvika: Ozokerit, Polyisobutene, Mineral oil, Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Mineralolja, Petroleum, Paraffinum och E905.

Tips 2 – Var försiktig med hårvårdsprodukter

Hårvårdsprodukt

Något som många inte vet är att hårvårdsprodukter kan ge finnar och pormaskar. Till exempel hårspray, mousse, gel, vax och liknande.

Så om du använder någon sådan produkt kan det vara bra att vara extra försiktig så att du inte får den på huden.

Om du till exempel använder hårspray så kan du skydda huden med ena handen när du sprayar.

Tvätta gärna händerna varje gång du rört vid håret eftersom det annars är risk att du rör vid ansiktet och överför produkten till huden.

Undvik hårdvårdsprodukter om du tränar/motionerar och blir svettig eftersom svetten gör att produkten kan rinna ner på huden.

Tips 3 – Sol och finnar

Sol

Solljus och solariumljus påverkar huden och finnarna kan minska om man solar lite. Många får därför bättre hy på sommaren, under en semesterresa eller vid måttlig solning i solarium.

Men solar man för mycket så ger det fler finnar. Dessutom åldras huden i förtid så att man snabbare får rynkor och risken för hudcancer ökar dramatiskt.

Det kan vara bra att undvika direkt solljus under de timmarna mitt på dagen då solen bränner starkast. Behöver du vara ute mycket i solen så bör du använda solskyddsmedel eller täckande klädsel.

Tips 4 – Sov ordentligt

Säng

Sömnbrist ger en sämre hy. En väldigt stor del av reparationsarbetet i kroppen (och huden) sker under sömnen. Se till att du får runt 8 timmar sömn eller mer per dygn så får huden en chans att läka.

Det finns många knep för att sova bra, här kommer några:

  • Avsett ordentligt med tid för sömn.
  • Se till att sovplatsen är mörk, lugn och tyst utan störningar.
  • Man sover bättre om man sänker rumstemperaturen några grader på natten.
  • Ät ingen stor måltid sent på kvällen.
  • Se till att madrassen är anpassad till din kropp och din vikt.
  • Varva ner en timme innan läggdags, släck ner och minska intrycken från till exempel mobil och tv.
  • Använd sängen och sovrummet endast för sömn och avkoppling. Arbete och annat man förknippar med aktivitet ska man helst göra någon annanstans.
  • Drick inget uppiggande på kvällen, t.ex. kaffe, te, energidryck. Bäst är att undvika koffein helt, för även om du dricker det under morgon/eftermiddag så påverkar det din sömn. Tänk även på att choklad innehåller koffein och inte bör ätas på kvällen.
  • Håll på rutinerna och sov ungefär lika länge och vid samma tid varje natt.
  • En del sover bättre om de har fönstret på glänt under natten så att de får in frisk luft
  • Om man har svårt att komma till ro kan man t.ex. lyssna på lugn musik innan sängdags eller dricka en kopp rogivande ört-te (utan koffein).

Tips 5 – Vad du äter kan ge dig finnar

Snabbmat

En del personer med finnar ser skillnad på huden beroende på vilken kost de äter. Några säger sig till och med ha blivit av med sina finnar helt genom att lägga om kosten.

Det finns hela böcker skrivna om ämnet men här är några snabba tips vad du kan göra:

Om du har mer finnar än vanligt ibland så tänk efter vad du ätit de två dagarna innan. Ifall man börjar tänka efter vad man ätit och jämföra med hur mycket finnar man får så kan man ofta hitta samband mellan något man ätit och mängden finnar. Sen är det bara att sluta äta den saken.

Man kan även testa att utesluta en viss sak ur kosten en vecka i taget. Till exempel en ny sak varje vecka. Då kan man också hitta saker som ger en finnar. Blir huden bättre när du utesluter en viss sak så kan du testa att äta saken igen och se om du får fler finnar igen. Får du fler finnar igen när du äter saken så är det möjligt att saken ger dig finnar.

Något som inte är bra för huden i allmänhet är saker som ökar blodsockret snabbt, t.ex. socker, stärkelse, vitt bröd, vitt ris, vit pasta, godis, chips, ostbågar och liknande.

Några saker som ofta ger finnar är kaffe, choklad, kakao och vissa kryddor.

En del får färre finnar om de utesluter mjölkprodukter ur kosten.

Olika personer reagerar på olika saker så man får helt enkelt testa sig fram.

Har man tid och lust kan man till och med skriva matdagbok där man helt enkelt skriver ner vad man ätit varje dag och hur mycket finnar man har den dagen. Då är det lättare att se vad som påverkar ens hud.

Tips 6 – Mild exfoliering varje dag

Exfoliering

Själva grundorsaken till att man får finnar är att döda hudceller fastnar i porerna. Porerna täpps igen och bakterier inuti porerna skapar en inflammation. Om man ser till att få bort de döda hudcellerna så får man inte finnar.

Att ta bort döda hudceller kallas för exfoliering eller för peeling.

Det finns två slags exfoliering:

  1. Mekanisk exfoliering – Det här innebär att man skaver bort hudceller genom rörelse. Till exempel genom att massera en scrub med små korn i på huden, de små kornen skaver bort döda hudceller. Vi rekommenderar att man istället använder en microfiberduk för hudvård som till exempel vår Cleansing Cloth. Då får man en effektiv men skonsam mekanisk exfoliering utan att behöva blanda till en scrub eller riskera få små korn i ögonen.
  2. Kemisk exfoliering – Det här innebär att man applicerar en svag syra på huden. Syran löser upp pluggar och hjälper till att ta bort döda hudceller. Det här är ett måste om man vill bli av med finnar långsiktigt. Till skillnad från mekanisk exfoliering så når kemisk exfoliering mycket djupare. Vi rekommenderar salicylsyra, till exempel vår 2% Salicylic Acid. Det är viktigt att inte använda en för stark syra eftersom huden då kan överbelastas.

Överansträngs inte huden om man exfolierar varje dag?

Jo, det gör den om man använder för stark exfoliering. Därför är det viktigt med väldigt mild exfoliering som är gjord för att användas dagligen. Svag salicylsyra är bra för den tar både bort döda hudceller och dödar bakterier som orsakar finnar samtidigt som den är skonsam mot huden.

Tips 7 – Byt sängkläder ofta

Sängkläder

Finnar beror inte på smuts men när man ligger med ansiktet mot kudden så samlas det snabbt sebum och döda hudceller på den som riskerar att fastna i porerna och bilda finnar. Därför kan det vara en god idé att byta sängkläder ofta.

Tips 8 – Tvätta ansiktet varje kväll

Tvätta ansiktet

Genom att tvätta ansiktet på kvällen är det mindre risk att smuts/smink/döda hudceller täpper igen porer under natten när du sover. Vi rekommenderar att man tvättar ansiktet två gånger per dag – morgon och kväll.

Nu är det upp till dig..

Den vanligaste anledningen till att folk har finnar är att de inte vet hur de ska göra för att bli av med dem. I den här artikeln har du fått tips mot finnar och vi har förklarat varför du ska använda milda hudvårdsprodukter som exfolierar huden, inte sola för mycket, ta det lugnt med hårvårdsprodukter, tänka på vad du äter samt gå till sängs med ett rengjort ansikte och sova länge i rena sängkläder. Gör du det här så kommer du se stor skillnad.

Har du provat något av tipsen eller har du några egna tips? Skriv en kommentar och berätta!